Δευτέρα, 2 Μαρτίου 2015

Κλίμακα: Μια παρεξηγημένη διάσταση στην επιστήμη του μηχανικού

Μία εργασία του Χρήστου Κωνσταντέλου

Οι περισσότεροι από εμάς τους εκκολαπτόμενους μηχανικούς είμαστε σε θέση να κατανοούμε σύνθετα προβλήματα μαθηματικών, φυσικής, αστρονομίας, γεωδαισίας αλλά όταν έρχεται αυτή η ριμάδα ώρα να σχεδιάσουμε ή έστω να χρησιμοποιήσουμε την κλίμακα ενός χάρτη, σχεδίου εκεί τα χάνουμε. Κακώς κατά τη γνώμη μου γιατί η κλίμακα είναι κάτι πολύ απλό: Χ/Π. Όπου Χ το πρώτο σύμφωνο της λέξης χάρτη και Π της αντίστοιχης που ακούει στην πραγματικότητα. Ας το δούμε πιο επιστημονικά βέβαια, γιατί θα ρωτάει κανείς πώς βρίσκω το Χ και πως το Π. Στο λόγο που αναφέραμε μιλάμε για αποστάσεις, την ίδια απόσταση μιας περιοχής όπως τη μετράμε στο χάρτη που μπορεί να έχουμε αλλά και στην αντίστοιχη απόσταση στην πραγματικότητα. Αν θέλουμε να το πούμε ακόμα πιο επιστημονικά είναι ο λόγος της γραφικής διάστασης ενός αντικειμένου προς την πραγματική.

Για να δούμε όμως κάτι πιο πρακτικό, Π.χ. αν θέλουμε να σχεδιάσουμε ένα φλυτζάνι δεν χρειάζεται να το μικρύνουμε, αλλά το σχεδιάζουμε στις ίδιες διαστάσεις, δηλαδή σε κλίμακα 1:1. Αν θέλουμε να σχεδιάσουμε μία καρέκλα, αρκεί να τη μικρύνουμε δύο φορές ή πέντε, δηλαδή να τη σχεδιάσουμε στην 1:2 ή στην 1:5 κλίμακα. Αν θέλουμε να σχεδιάσουμε ένα δωμάτιο, το μικραίνουμε 10 ή 20 φορές, δηλαδή το σχεδιάζουμε σε κλίμακα 1:10 ή 1:20. Αν θέλουμε να σχεδιάσουμε ένα σπίτι, το μικραίνουμε 50 ή 100 φορές, δηλαδή το σχεδιάζουμε σε κλίμακα 1:50 ή 1:100. Αν θέλουμε να σχεδιάσουμε ολόκληρη την Κρήτη, πρέπει να τη μικρύνουμε περίπου 250.000 φορές δηλαδή να τη σχεδιάσουμε στην 1:250.000 κλίμακα[1]

Όσο μεγαλύτερος είναι ο παρονομαστής του κλάσματος (λόγος) τόσο μικρότερη είναι η κλίμακα γιατί έχουμε μεγαλύτερη σμίκρυνση. Δηλαδή η κλίμακα 1:100 είναι μεγαλύτερη από την κλίμακα 1:5.000. Τα σχέδια υπό κλίμακα έχουν σταθερή κλίμακα. Η κλίμακα του χάρτη αποτελεί άλλο ένα παράδειγμα χρήσης της έννοιας της κλίμακας για την σμίκρυνση και αποτύπωση χαρακτηριστικών της γης.




Εικόνα: Πηγή: Παρουσιάσεις Καλφοπούλου Μαρία, Διπλ. πολιτικός μηχανικός Α.Π.Θ.


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου